9 грудня відбувся Всеукраїнський
урок «Права і свободи людини» в 11 класі . Разом з учнями ми розглянули суть понять "права" і "свободи".
Під час вправ «Асоціації», «Мозковий штурм», «Правове сонце» 11-класники вчилися аргументовано відстоювати свою точку
зору (створювали перелік прав для новоствореної держави), обговорювали значення захисту прав людини і громадянина.
Всеукраїнський урок «Права і
свободи людини»
Мета: з'ясувати суть понять «права людини» і «свободи людини»; розкрити
особливу роль прав і свобод людини у відносинах людини і держави, значення
захисту прав людини і громадянина; спонукати учнів до активного мислення;
розвивати вміння учнів аргументовано обстоювати власну точку зору, працювати в
групі; виховувати активну політичну позицію школярів.
Вправа
«Асоціації»
Учитель.
Запишіть свої асоціації щодо терміна «права». Ці слова мають починатися з букв,
які складають саме це слово.
Демократичне суспільство, демократична держава
нерозривно пов'язані з поняттями прав і свобод людини. Кожен із вас у
повсякденному житті напевно вимовляли слова «я маю право», «це моє право»,
«права людини».
Метод «Мозковий
штурм»
(придумують і записують 1-2 речення зі словами
«права людини»)
Як
бачимо, права необхідні заради самої людини, права і свободи є запорукою
повноцінного і безпечного життя людини. Тому всі повинні їх добре знати.
1. Що таке права
і свободи людини
Сьогодні питання прав і свобод людини посідає
чи не найважливіше місце як у світі, так і в Україні. Наявність прав і свобод,
ступінь їх реалізації є основним критерієм визначення розвитку демократії
будь-якої держави. Становище людини в державі характеризується її правовим
статусом. Правовий статус особи передбачає: права, свободи, обов'язки.
Права людини –
це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати, не
порушуючи права і свободи інших людей.
Права людини
держава повинна забезпечити певними механізмами, юридичними процедурами,
органами. (Право на власність, на освіту, на соціальне забезпечення)
Свободи людини –
це те саме, що й права, але здійснюються вони самостійно, без будь-якого втручання
держави та її органів, і від держави вимагається лише не обмежувати можливості
для реалізації цих свобод.
Свободи людини –
це відсутність обмежень, утисків у чомусь (діяльності, поведінці), можливість
вибору моделі поведінки. (Свобода світогляду і віросповідання, слова, зборів,
мітингів, демонстрацій.)
Права і свободи
– це обсяг міри тих благ, які держава зобов'язалась гарантувати особі і
суспільству.
Шлях людства до
сучасного розуміння прав людини був досить тривалим. У давні часи поведінку
людей регулював звичай. Із розвитком людського суспільства й утворенням держави
регулювати поведінку людей почали правові норми. Проте люди були не рівні між
собою. Правові норми надавали одній частині суспільства більший обсяг прав,
іншій – менший або не надавали ніяких прав взагалі.
Побудова
«Правового сонця» методом «Синтез думок»
Уявіть, що ви відкрили нову країну, де ще
ніхто не жив і в якій немає ні прав, ні законів. Ви будете першими поселенцями.
Які ж права і свободи потрібні людині в цій країні? Обговоріть в команді й
оберіть 10 найважливіших, на вашу думку, прав людини. Уявіть людину в центрі
«Правового сонця», від якого розходяться промені – права.
Учні записують
на паперових променях права, презентують відповіді і прикріплюють правові
промені навколо «сонця».
– Молодці, що
так оперативно виконали завдання. Хочу зазначити, що захист прав є одним із
головних завдань міжнародної спільноти. Тому в галузі прав людини існує близько
300 декларацій, конвенцій, хартій, у різний час створених і визнаних світовим
співтовариством. Та дуже часто в реальному житті права людини порушувалися..
1945 р. було
створено найбільшу і найвпливовішу міжнародну організацію ООН, однією з її
держав-засновників була Україна. І серед перших документів, які розробила ООН,
був спеціальний документ, присвячений правам людини.
2. Загальна декларація прав людини
10 грудня 1948
р. Генеральна Асамблея ООН на своєму засіданні в Парижі прийняла Загальну
декларацію прав людини.
Декларація –
офіційне проголошення державою, політичною партією, міжнародними організаціями
головних принципів їхньої діяльності, програмних позицій; повідомлення про
суттєву, принципову зміну в їхньому статусі.
Права
людини можна класифікувати. Існують особисті (громадянські), політичні,
економічні, соціальні, культурні права людини.
- Особисті права
(стосуються охорони приватного життя особистості, її свободи, безпеки,
власності).
- Економічні
права (стосуються людини, як учасника господарського життя).
- Соціальні
права (зобов'язують державу до створення умов гідного рівня життя, охорони
здоров'я та соціального забезпечення).
- Політичні
права (ними користується людина як учасник громадського життя, вонипов'язані з
участю громадян у виконанні та контролюванні влади).
- Культурні
права (містять право на навчання та участь у культурному житті).
Вправа
«Продовжити речення»
Якщо я маю право
на..., то...
Створення
«Правового дерева»
1-ша група – на
папірцях, вирізаних у вигляді листочка, записує права, що належать до групи
особистих прав; -
2-га група –
економічних прав;
3-тя група –
соціальних прав;
4-та група –
політичних прав;
5-та група –
культурних прав.