1 грудня , у Всесвітній день боротьби зі СНІДом, в 11 класі відбувся тренінг на тему "Ризикована сексуальна поведінка молоді". З учнями були розглянуті важливі питання теми, відбулося обговорення життєвих ситуацій та проведено ряд вправ ("Уяви себе лікарем","Твій вибір" тощо) .
Тренінг «Ризикова
сексуальна поведінка молоді»
Мета: навчити оцінювати ризик у
життєвих ситуаціях, оцінювати рівень власної відповідальності, допомогти підліткам
засвоїти навички відповідальної безпечної поведінки і відмови
Обладнання: ситуації на картках, плакати
«Ступінь ризику», «Валіза лікаря», «шкала ризику», пам'ятки
Хід проведення:
1.
Привітання.
2.
Знайомство.
Закінчити речення «Для мене кохання - це...»
3.
Прийняття правил роботи групи
4.
Мозковий штурм «Ситуації, в яких є ризик зашкодити своєму здоров'ю» .
Мета: усвідомлення учасниками, що є багато ситуацій,
наслідками яких може бути загроза здоров'ю, і того, що ці наслідки
безпосередньо пов'язані з поведінкою самої людини.
Учасникам пропонується назвати ситуації, які є ризикованими
для здоров'я.
Всі відповіді записуються на дошці.
Отримана інформація узагальнюється.
Підсумок: Отже, що уявляють собою ризик і ризикована
поведінка?
Ризик - це ситуації чи обставини, за яких вам та вашому
здоров'ю або навіть життю може загрожувати небезпека, але за певної поведінки
її можна уникнути.
Ви ризикуєте:
1) Коли вживаєте алкоголь, тютюн або наркотики;
2) Коли починаєте жити статевим життям;
3) Коли маєте кілька статевих партнерів.
Кожен з вас має усвідомити, наскільки він ризикує і як
цей ризик можна зменшити або уникнути його зовсім.
Ризиковані ситуації потребують відповідального ставлення,
відповідальних рішень і поведінки.
Вправа «Ризикована
поведінка»
Мета: навчити учнів оцінювати ступінь ризику в тій чи
іншій ситуації.
Учасники об'єднуються в 5 підгруп. Кожна підгрупа отримує
аркуш з описом певної ситуації.
Тренер пропонує кожній підгрупі оцінити ступінь ризику у
зазначених ситуаціях. Для цього він вивішує на дошці таблицю з трьома ступенями
ризику і колонкою «єдина думка відсутня».
При обговоренні тренер називає ситуації і заносить їх до
таблиці. Потім він підбиває підсумки до наслідків , які можуть виникнути за
тієї чи іншої ситуації.
Підказки:
·
куріння, алкоголь і наркотики впливають на свідомість і поведінку людини,
знижують рівень самоконтролю людини, і людина може здійснювати вчинки, яких би
не зробила в «звичайному» стані (злочин, ризиковані вчинки, статеві зносини з
випадковими партнерами, тому більше ризику інфікування хворобами, що
передаються статевим шляхом, ВІЛ, вагітності, тощо);
·
паління, алкоголь і наркотики знижують захисні сили організму, тому ці
люди більше ризикують захворіти на ВІЛ, гепатит тощо;
·
вживання наркотиків може призвести до інфікування ВІЛ, гепатитом, злочинів,
передозування і смерті;
·
статеві зносини можуть призвести до небажаної вагітності, інфікування ІПСШ/ВІЛ,
втрати почуття самоповаги;
·
недотримання правил особистої гігієни може призвести до інфікування ШСШ.
№ п/п
|
Ситуації
|
Ризик відсутній
|
Ризик невеликий
|
Ризик великий
|
Єдина думка відсутня
|
1
|
Вживання наркотиків
|
|
|
|
|
2.
|
Вживання алкоголю
|
|
|
|
|
3.
|
Куріння
|
|
|
|
|
4.
|
Статеві зносини
|
|
|
|
|
5.
|
Недотримання
правил особистої гігієни (користування чужими зубними щітками, бритвами,
помадами, рушником)
|
|
|
|
|
Рефлексія вправи: Що ви відчували під час виконання цієї вправи?
Які думки у вас виникали?
Висновок: кожен оцінює ступінь ризику по-своєму, але ризик є в
усіх цих ситуаціях. Здебільшого молода людина применшує ступінь ризику,
оскільки не має достатньої інформації щодо ризикованої поведінки і досвіду,
вважаючи, що саме з нею нічого небезпечного статися не може. «Синдром водія».
Але краще подумати про наслідки ризикованої поведінки заздалегідь.
Вправа «Оціни ризик ВІЛ-інфікування»
Мета: виробити в учнів вміння оцінювати поведінку щодо її
ризикованості.
Робота в 3 підгрупах.
Кожній підгрупі дається аркуш.
Учням пропонується написати (оцінивши ризик
ВІЛ-інфікування у ситуаціях)
ДР (дуже ризиковано) - значний контакт з кров'ю, спермою,
вагінальними виділеннями, які містять небезпечну концентрацію ВІЛ.
РН (ризик низький) - існує можливість незначного контакту
з рідинами організму ВІЛ-інфікованого.
РВ (ризик відсутній) - відсутність контакту з кров'ю,
спермою або вагінальними виділеннями ВІЛ - інфікованого.
? - ви цього не знаєте
Презентація відповідей. Обговорення.
Підсумок: Кожна людина повинна бути інформованою про
шляхи передачі ВІЛ-інфекції , тоді вона зможе значно зменшити ризик
ВІЛ-інфікування.
Вправа «Оцінюємо власний ризик»
Мета: навчити учнів оцінювати власну поведінку щодо її
ризикованості
Щоб уникнути
інфікування ВІЛ/ІПСШ, небажаної вагітності, важливо визначитися з власною
поведінкою. Слід оцінити, чи не є вона ризикованою.
Зверніть увагу на наведені раніше варіанти ризикованої
поведінки і пригадайте, чи не було чогось подібного у вашому житті. Оцініть
власну поведінку з точки зору її ризикованості. Де б ви могли поставити
позначку на цій шкалі? Як ви вважаєте, ризик ВІЛ-інфікування зросте, коли ви
подорослішаєте?
Ризик Ризик Ризик
відсутній низький високий
0
10
Підсумок: Наше подальше життя, здоров'я залежить насамперед
від способу нашого життя, наших вчинків, нашої поведінки. Намагайтеся вести
себе так, щоб звести до мінімуму ризиковані ситуації в вашому житті.
Інформаційне
повідомлення «Тестування на ВІЛ-інфекцію»
Мета: узагальнити шляхи передачі ВІЛ-інфекції, інформувати
про пункти перевірки на ВІЛ-інфекцію
Шляхи передачі ВІЛ-інфекції:
·
статевий (коли при незахищеному статевому акті сперма або виділення із статевих
органів потрапляють на слизові оболонки вагіни, пеніса, ротової порожнини або
прямої кішки)
·
через кров (коли користуються голкою, бритвою, інструментом для татуювання, яким
користувалася перед цим інфікована людина і кров якої залишилося на цих
предметах, при повторному використанні шприців або голок після вірусоносія,
при переливанні інфікованої крові)
·
від матері до дитини (під час вагітності, пологів або через молоко матері)
п/п
|
Ситуації
|
Ризик
|
1
|
Користуватися туалетом у громадських місцях
|
|
2.
|
Доглядати хворого на СНІД
|
|
3.
|
Обробляти рану іншої людини без гумових рукавичок
|
|
4.
|
Мати незахищені статеві контакти
|
|
5.
|
Повторно використовувати презервативи
|
|
6.
|
Дружній поцілунок
|
|
7.
|
Робити ін'єкції одним шприцом
|
|
8.
|
їздити в переповненому транспорті
|
|
9.
|
Користуватися спільною голкою для проколювання вух
|
|
10.
|
Утримуватися від статевих стосунків
|
|
11.
|
Ходити до школи з ВІЛ-позитивними дітьми
|
|
12.
|
Бути покусаним одним комаром
|
|
13.
|
Робити насічки на шкірі ножем, яким користувалися інші
|
|
14.
|
Здавати кров на станції переливання крові
|
|
15.
|
При статевих контактах користуватися презервативами
|
|
16.
|
Вживати приготовлену ВІЛ-позитивним їжу
|
|
17.
|
Плавати у басейні, водоймі
|
|
18.
|
Дружити з ВІЛ-позитивним
|
|
19.
|
Погоджуватися на секс без презерватива
|
|
20.
|
Цілуватися в губи
|
|
21.
|
Обнімати ВІЛ-позитивного друга
|
|
22.
|
Часто змінювати сексуальних партнерів
|
|
23.
|
Робити штучне дихання «рот в рот»
|
|
24.
|
Робити ін'єкції одноразовим шприцом
|
|
25.
|
Користуватися спільною голкою для нанесення татуювання
|
|
26.
|
Користуватися бритвою іншої людини
|
|
27.
|
Сидіти за однією партою з ВІЛ - позитивним учнем
|
|
28.
|
Користуватися спільними голками для ін'єкцій
|
|
29.
|
Пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним
|
|
30.
|
Користуватися спільною зубною щіткою
|
|
31.
|
Обробляти рану іншої людини в гумових рукавичках
|
|
Носії ВІЛ
упродовж тривалого часу можуть виглядати і почуватися здоровими. Цей період
може тривати роками.
Весь цей час людина, не підозрюючи, що в неї ВІЛ-інфекція,
може інфікувати інших. Та з часом імунна система слабшає, а вірус сильнішає. З
часом людина захворює на СНІД і вмирає. Існують ліки, за допомогою яких
вдається стримати розвиток ВІЛ-інфекції в організмі людини, хоча вони не виліковують
СНІД, тільки продовжують життя інфікованих. Якщо людина усвідомлює, що була в
ризикованій ситуації, їй слід пройти обстеження на ВІЛ-інфекцію. Це
обстеження є конфіденційним і анонімним, безкоштовним. За законом
ніхто не має права розголошувати його результати, слід лише повідомити свого
сексуального партнера.
Якщо результат
негативний, слід пройти повторне тестування через 3 місяці, між тестами не повинно бути
ризику зараження.
Висновок: Ми повинні знати шляхи передачі інфекції для
того, щоб захистити себе.
Вправа «Уявіть себе лікарем»
Мета: розвивати вміння аналізувати ситуації, приймати
ефективні рішення.
Учасники об'єднуються в 3 підгрупи. Тренер: «Уявіть себе
лікарем, який має відповісти на наведений нижче лист.»
Використовуй поради з «Валізи лікаря».
Листи:
Шановний лікарю!
Мені 14 років, і я
маю проблему, з якою не знаю, до кого звернутися. Я зустрічаюся зі своїм
хлопцем протягом 5 місяців.
Тепер він говорить,
що ми готові до сексу. Я сказала, що не готова, але він твердить, це тому, що я
його не люблю. Він сказав, що покине мене і зустрічатиметься з іншою дівчиною,
якщо я не погоджуся. Ще він каже, що усі «це» роблять. Я справді люблю його і
не хочу втратити.
Я збентежена, Іра
Шановний лікарю!
Сподіваюся, Ви
допоможете. Мені 16 років, і цього літа в мене були статеві стосунки з трьома
різними хлопцями. Я не користувалася жодними захисними засобами.
Тепер я думаю про
можливу вагітність, СНІД та хвороби, що передаються статевим шляхом. Я думаю,
що можу бути вагітна, і переживаю, чи не заразилася я ВІЛ. Що мені робити ?
Я у відчаї, Алла
Шановний лікарю!
Звертаюся до вас за
порадою стосовно моєї подруги Оксани. Нещодавно вона познайомилася з
одруженим чоловіком, удвічі старшим за неї. Він водить її до ресторанів і
подарував мобільний телефон. Учора вона сказала, що він купив для них путівки
на курорт. Я думаю, що вона не повинна приймати від нього подарунки і тим
більше їхати з ним.
Я стурбована,
Настя.
Валіза лікаря:
Утримуйтеся від сексуальних стосунків;
Відстройте сексуальні стосунки до того часу, коли зможете
відповідати за можливі наслідки;
Виявляйте свої почуття без сексу;
Зберігайте вірність сексуальному партнеру;
У випадку сексуальної активності користуйтеся якісними
презервативами, придбаними в аптеках;
Пройдіть обстеження на ВІЛ/ІСПШ;
Страх може спричинити проблеми; зверніться по допомогу
до фахівця якнайшвидше.
Після обговорення представник кожної підгрупи зачитує
лист і варіант відповіді на нього.
Висновок:
утримання від сексуальних стосунків, відстрочення їх до того часу, коли ви
зможете відповідати за наслідки статевих стосунків, виявлення почуттів без
сексу - це основа вашої безпеки, шлях уникнення багатьох проблем.
9. Обговорення ситуації
Учасники об'єднуються в
підгрупи.
Ранні сексуальні стосунки призводять до багатьох небажаних,
навіть трагічних наслідків.
Серед поширених проблем - психологічні травми, осуд
оточуючих, вагітність, зараження інфекціями, що передаються статевим шляхом.
Послухайте історію, подібні до якої трапляються в реальному житті.
Прочитайте і обговоріть можливі наслідки запропонованої
історії.
Історія.
Олена, як і багато її подруг, давно задивлялася на
одиннадцятикласника Максима : гарний, дотепний, має мотоцикл. Щоправда,
репутація в нього не вельми - багатьох дівчат довів до сліз. Та це лише додавало
йому популярності.
Одного разу Максим зустрів Олену після школи і запросив
покататися. Дівчина одразу погодилася: нарешті її мрія здійснилася! «Головне, -
подумала вона, - не розчарувати його».
Коли вони залишилися на одинці, Максим запитав: «Я тобі
подобаюся? Ти мене любиш?» Дівчина зашарілася і тихо відповіла: «Так». «Тоді
довірся мені, - сказав Максим, і вона не насмілилась відмовити... »
Наступного дня Олена побачила Максима у школі. Він
розмовляв з хлопцями. Підійшла, привіталася, але Максим навіть не глянув у її
бік. Дівчина кілька тижнів переживала, шукала зустрічі з ним, а він уникав
її. Невдовзі Олена відчула, що вагітна...
Варіанти розвитку подій:
Під тиском батьків Олена і Максим
погоджуються взяти шлюб.
·
З якими психологічними і матеріальними проблемами вони зіткнуться?
·
Чи готові вони самостійно розв'язувати ці проблеми?
·
Чи вдасться їм продовжити навчання?
·
Чи великі шанси на збереження цього шлюбу?
·
Олена вирішує народити дитину.
·
Які можливі негативні наслідки для здоров'я дитини під час вагітності і
матері - підлітка?
·
Які шанси має Олена продовжити навчання і здобути професію
Причини відмови
|
Твердження,
вислови
|
Занадто молодий або не готовий
|
Я ще надто молода
Я не впевнена
Я не готова
Ми ще не готові
Я поки що не хочу сексу
Мені добре і без сексу
Я теж, але хочу зачекати
|
Прагнення емоційної близькості
|
Не треба поспішати
У нас попереду багато часу
Ми могли б обніматися і цілуватися
|
Небажана вагітність, можливість інфекції
|
Я не хочу стати мамою
Не існує абсолютно надійного захисту
ВІЛ та інші інфекції передаються статевим шляхом
Досить і одного разу, щоб завагітніти
Я не жартую, я справді не хочу завагітніти (заразитися)
Я не хочу ризикувати
|
Потреба в коханні
|
Вибач, але я тебе не кохаю
|
Релігійні або власні моральні цінності і переконання
|
Позашлюбні сексуальні стосунки - гріх Для мене
позашлюбні сексуальні стосунки неприйнятні Я не хочу сексуальних стосунків до
шлюбу(повноліття, на цьому етапі свого життя)
|
Можливий осуд батьків, родичів, громади
|
Цього не втримаєш у таємниці Ти не знаєш моїх батьків
|
Стан сп'яніння
|
Алкоголь - поганий радник
Тільки не тепер, коли ми випили
Мені не потрібен алкоголь, я просто цього не хочу
|
Небажана пропозиція або тиск
|
Мені це не подобається
Не тисни на мене
Ні, я не хочу
Я знаю, це не всі роблять
Я не терплю, коли на мене тиснуть
|
Які наслідки цього рішення для Максима (тест на ДНК крові
є підставою для визначення батьківства і призначення аліментів на дитину)?
Олена зважується на аборт.
1. Як це вплине
на фізичне здоров'я дівчини?
2. Як це вплине
на психічний стан Олени?
3. Як можуть
поставитися до цього її батьки, родичі, знайомі?
Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення
1. Як почуватиметься дівчина в
подальшому житті?
2. Як це може вплинути на її
подальший шлюб?
3. Як це може позначитися на долі її
дитини?
Висновок: Ранні статеві стосунки призводять до багатьох
проблем. Утримання від раннього статевого життя єдиний засіб уникнення небажаної
вагітності, осуду оточуючих, психологічних травм.
Вправа «Твій свідомий вибір»
Мета: навчити учнів робити свідомий, відповідальний вибір
щодо початку статевого життя
Робота в 3 підгрупах. Нижче наведені типові причини, з
яких люди погоджуються на сексуальну близькість. Обговоріть, які з цих причин,
на вашу думку, є відповідальними, а які - ні.
Причини, з яких люди погоджуються на сексуальну
близькість:
·
Щоб довести своє кохання
·
Щоб утримати коханого, через побоювання, що в іншому разі він її покине
·
З цікавості
·
Через упевненість, що «всі так роблять» (або побоювання бути «білою
вороною»)
·
Тому, що це здається правильним
·
Щоб стати популярнішим серед однолітків
·
Тому, що партнер пропонує довіритися йому, запевняє, що не буде жодних
проблем
·
За гроші чи подарунки
·
Тому, що обом цього хотілося
·
У стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння
·
Щоб довести, що вони вже дорослі
·
Якщо люди хочуть мати дитину
·
Якщо люди створили сім'ю
·
Коли люди кохають один одного, готові до близьких стосунків і до
відповідальності за можливі наслідки.
Представники кожної підгрупи називають номери тих причин,
які, на їх думку, є відповідальними при вступі в статеві стосунки.
Висновок: хоча ранні статеві стосунки породжують
багато проблем, молоді люди часто погоджуються на них. Рішення про це зазвичай
приймається необдумано, під впливом алкоголю.
Дуже важливо, щоб рішення про статеві стосунки приймалися
завчасно у спокійній атмосфері.
Ваша позиція має бути зваженою і чітко визначеною. Лише в
цьому випадку ви зможете пояснити її своєму другу й відстояти.
Приймаючи це важливе рішення, беріть до уваги свої
життєві цінності і плани.
Роздача пам'яток
Наведені поради
допоможуть вам відмовитися від статевого життя, уникнути небажаних стосунків.
Прочитайте їх.
№ п/п
|
Поради
|
1
|
Ходіть
на вечірки і інші розважальні заходи з друзями
|
2
|
Уникайте
місць, де не можете отримати допомогу, безлюдних місць
|
3
|
Не
носіть провокуючого одягу, не поводьтеся сексуально, якщо не прагнете сексу,
не ходіть вечорами самі
|
4
|
Як
тільки відчуваєте незручність або страх, ситуація виходить з під контролю -
йдіть геть.
|
5
|
Займіться
чимось (спорт, мистецтво, творчість, навчання)
|
6
|
Не
сідайте в машини, не подорожуйте автостопом
|
7
|
Не
беріть грошей і подарунків від малознайомих людей
|
8
|
Відмовляйтеся
від пропозиції зайти додому
|
9
|
Застосовуйте
інші можливості прояву почуттів (подаруйте квітку, напишіть СМС, приготуйте
сюрприз, доторкніться, візьміть за руку, пригорніть, поцілуйте, привітайте)
|
10
|
Відмовляйте
впевнено
|
Підведення підсумків.
В житті молодої
людини може виникати багато ризикованих ситуацій. Ви ризикуєте насамперед,
коли починаєте жити статевим життям.
Небажана вагітність, інфекції, що передаються статевим
шляхом, в тому числі ВІЛ-інфекція, психологічні травми, почуття
неповноцінності, самотності, відчуження, осуд і нерозуміння оточуючих - це
основні проблеми, з якими можуть стикнутися молоді люди.
Утримання від початку статевого життя, використання
презервативів, збереження вірності партнеру - це основні способи уникнення
вищеназваних проблем.
Ваше майбутнє, ваше життя і здоров'я залежить від вашої
свідомої, відповідальної поведінки зараз.
Бажаю вам бути здоровими!
Рефлексія заняття
Тренер пропонує відповісти на запитання «Що мені дало це
заняття?»