четвер, 1 грудня 2016 р.

Розробка тренінгу "Ризикована сексуальна поведінка молоді" (11 кл)

 1 грудня , у Всесвітній день боротьби зі СНІДом, в 11 класі відбувся тренінг на тему "Ризикована сексуальна поведінка молоді". З учнями були розглянуті важливі питання теми, відбулося обговорення життєвих ситуацій та проведено ряд вправ ("Уяви себе лікарем","Твій вибір" тощо) .




Тренінг «Ризикова сексуальна поведінка молоді»

Мета: навчити оцінювати ризик у життєвих ситуаціях, оцінювати рівень власної відповідальності, допомогти під­літкам засвоїти навички відповідальної безпечної пове­дінки і відмови
Обладнання: ситуації на картках, плакати «Ступінь ри­зику», «Валіза лікаря», «шкала ризику», пам'ятки

Хід проведення:
1.     Привітання.
2.     Знайомство.
Закінчити речення «Для мене кохання - це...»

3.     Прийняття правил ро­боти групи

4.                Мозковий штурм «Си­туації, в яких є ризик зашко­дити своєму здоров'ю» .
Мета: усвідомлення учасниками, що є багато ситуацій, наслідками яких може бути загроза здоров'ю, і того, що ці наслідки безпосередньо пов'язані з поведінкою самої людини.
Учасникам пропонується назвати ситуації, які є ризико­ваними для здоров'я.
Всі відповіді записуються на дошці.
Отримана інформація уза­гальнюється.
Підсумок: Отже, що уявля­ють собою ризик і ризикована поведінка?
Ризик - це ситуації чи об­ставини, за яких вам та вашому здоров'ю або навіть життю може загрожувати небезпека, але за певної поведінки її можна уникнути.
Ви ризикуєте:
1) Коли вживаєте алкоголь, тютюн або наркотики;
2) Коли починаєте жити ста­тевим життям;
3) Коли маєте кілька стате­вих партнерів.
Кожен з вас має усвідомити, наскільки він ризикує і як цей ризик можна зменшити або уникнути його зовсім.
Ризиковані ситуації потре­бують відповідального став­лення, відповідальних рішень і поведінки.

 Вправа «Ризикована по­ведінка»
Мета: навчити учнів оціню­вати ступінь ризику в тій чи іншій ситуації.
Учасники об'єднуються в 5 підгруп. Кожна підгрупа отри­мує аркуш з описом певної си­туації.
Тренер пропонує кожній підгрупі оцінити ступінь ри­зику у зазначених ситуаціях. Для цього він вивішує на дошці таблицю з трьома ступенями ризику і колонкою «єдина думка відсутня».
При обговоренні тренер на­зиває ситуації і заносить їх до таблиці. Потім він підбиває підсумки до наслідків , які мо­жуть виникнути за тієї чи іншої ситуації.
Підказки:
·        куріння, алкоголь і на­ркотики впливають на свідо­мість і поведінку людини, знижують рівень самокон­тролю людини, і людина може здійснювати вчинки, яких би не зробила в «звичайному» стані (злочин, ризиковані вчинки, статеві зносини з ви­падковими партнерами, тому більше ризику інфікування хворобами, що передаються статевим шляхом, ВІЛ, вагіт­ності, тощо);
·        паління, алкоголь і на­ркотики знижують захисні сили організму, тому ці люди більше ризикують захворіти на ВІЛ, гепатит тощо;
·        вживання наркотиків може призвести до інфікування ВІЛ, гепатитом, злочинів, передозування і смерті;
·        статеві зносини можуть призвести до небажаної вагітності, інфікування ІПСШ/ВІЛ, втрати почуття самоповаги;
·        недотримання правил особистої гігієни може призвести до інфікування ШСШ.



№ п/п
Ситуації
Ризик відсутній
Ризик невеликий
Ризик вели­кий
Єдина думка відсутня
1
Вживання наркотиків




2.
Вживання алкоголю




3.
Куріння




4.
Статеві зносини




5.
Недотримання правил особистої гігієни (користування чужими зубними щіт­ками, бритвами, помадами, рушником)







Рефлексія вправи: Що ви відчували під час виконання цієї вправи? Які думки у вас виникали?
Висновок: кожен оцінює ступінь ризику по-своєму, але ризик є в усіх цих ситуаціях. Здебільшого молода людина применшує ступінь ризику, оскільки не має достатньої ін­формації щодо ризикованої по­ведінки і досвіду, вважаючи, що саме з нею нічого небезпеч­ного статися не може. «Син­дром водія». Але краще подумати про наслідки ризико­ваної поведінки заздалегідь.

Вправа «Оціни ризик ВІЛ-інфікування»
Мета: виробити в учнів вміння оцінювати поведінку щодо її ризикованості.
Робота в  3 підгрупах. Кож­ній підгрупі дається аркуш.
Учням пропонується написати (оці­нивши ризик ВІЛ-інфікування у ситуаціях)
ДР (дуже ризиковано) - значний контакт з кров'ю, спермою, вагінальними виділеннями, які містять небез­печну концентрацію ВІЛ.
РН (ризик низький) - існує можливість незначного кон­такту з рідинами організму ВІЛ-інфікованого.
РВ (ризик відсутній) - від­сутність контакту з кров'ю, спермою або вагінальними ви­діленнями ВІЛ - інфікованого.
? - ви цього не знаєте
Презентація відповідей. Обговорення.
Підсумок: Кожна людина повинна бути інформованою про шляхи передачі ВІЛ-ін­фекції , тоді вона зможе значно зменшити ризик ВІЛ-інфікування.

Вправа «Оцінюємо власний ризик»
Мета: навчити учнів оціню­вати власну поведінку щодо її ризикованості
  Щоб уникнути інфікування ВІЛ/ІПСШ, небажаної вагіт­ності, важливо визначитися з власною поведінкою. Слід оці­нити, чи не є вона ризикова­ною.
Зверніть увагу на наведені раніше варіанти ризикованої поведінки і пригадайте, чи не було чогось подібного у ва­шому житті. Оцініть власну по­ведінку з точки зору її ризикованості. Де б ви могли поставити позначку на цій шкалі? Як ви вважаєте, ризик ВІЛ-інфікування зросте, коли ви подорослішаєте?
                 Ризик                 Ризик                                  Ризик
                відсутній           низький                               високий
 

                        0                                                                      10

Підсумок: Наше подальше життя, здоров'я залежить на­самперед від способу нашого життя, наших вчинків, нашої поведінки. Намагайтеся вести себе так, щоб звести до міні­муму ризиковані ситуації в ва­шому житті.

 Інформаційне повідом­лення «Тестування на ВІЛ-інфекцію»
Мета: узагальнити шляхи передачі ВІЛ-інфекції, інфор­мувати про пункти перевірки на ВІЛ-інфекцію
Шляхи передачі ВІЛ-ін­фекції:
·        статевий (коли при незахищеному статевому акті сперма або виділення із стате­вих органів потрапляють на слизові оболонки вагіни, пеніса, ротової порожнини або прямої кішки)
·        через кров (коли кори­стуються голкою, бритвою, ін­струментом для татуювання, яким користувалася перед цим інфікована людина і кров якої залишилося на цих предметах, при повторному використанні шприців або голок після віру­соносія, при переливанні інфі­кованої крові)
·        від матері до дитини (під час вагітності, пологів або через молоко матері)


п/п
Ситуації
Ризик
1
Користуватися туалетом у громадських місцях

2.
Доглядати хворого на СНІД

3.
Обробляти рану іншої людини без гумових рука­вичок

4.
Мати незахищені статеві контакти

5.
Повторно використовувати презервативи

6.
Дружній поцілунок

7.
Робити ін'єкції одним шприцом

8.
їздити в переповненому транспорті

9.
Користуватися спільною голкою для проколю­вання вух

10.
Утримуватися від статевих стосунків

11.
Ходити до школи з ВІЛ-позитивними дітьми

12.
Бути покусаним одним комаром

13.
Робити насічки на шкірі ножем, яким користува­лися інші

14.
Здавати кров на станції переливання крові

15.
При статевих контактах користуватися презер­вативами

16.
Вживати приготовлену ВІЛ-позитивним їжу

17.
Плавати у басейні, водоймі

18.
Дружити з ВІЛ-позитивним

19.
Погоджуватися на секс без презерватива

20.
Цілуватися в губи

21.
Обнімати ВІЛ-позитивного друга

22.
Часто змінювати сексуальних партнерів

23.
Робити штучне дихання «рот в рот»

24.
Робити ін'єкції одноразовим шприцом

25.
Користуватися спільною голкою для нанесення татуювання

26.
Користуватися бритвою іншої людини

27.
Сидіти за однією партою з ВІЛ - позитивним учнем

28.
Користуватися спільними голками для ін'єкцій

29.
Пити з однієї склянки з ВІЛ-позитивним

30.
Користуватися спільною зубною щіткою

31.
Обробляти рану іншої людини в гумових рука­вичках



   Носії ВІЛ упродовж трива­лого часу можуть виглядати і почуватися здоровими. Цей пе­ріод може тривати роками.
Весь цей час людина, не пі­дозрюючи, що в неї ВІЛ-інфекція, може інфікувати інших. Та з часом імунна система слаб­шає, а вірус сильнішає. З часом людина захворює на СНІД і вмирає. Існують ліки, за допо­могою яких вдається стримати розвиток ВІЛ-інфекції в орга­нізмі людини, хоча вони не ви­ліковують СНІД, тільки продовжують життя інфікова­них. Якщо людина усвідомлює, що була в ризикованій ситуа­ції, їй слід пройти обстеження на ВІЛ-інфекцію. Це обсте­ження є конфіденційним і ано­німним, безкоштовним. За законом ніхто не має права розголошувати його результати, слід лише повідомити свого сексуального партнера.
   Якщо результат негативний, слід пройти повторне тесту­вання через 3 місяці, між те­стами не повинно бути ризику зараження.
Висновок: Ми повинні знати шляхи передачі інфекції для того, щоб захистити себе.
Вправа «Уявіть себе лі­карем»
Мета: розвивати вміння аналізувати ситуації, приймати ефективні рішення.
Учасники об'єднуються в 3 підгрупи. Тренер: «Уявіть себе лікарем, який має відповісти на наведений нижче лист.»
Використовуй поради з «Ва­лізи лікаря».
Листи:
Шановний лікарю!
Мені 14 років, і я маю про­блему, з якою не знаю, до кого звернутися. Я зустрічаюся зі своїм хлопцем протягом 5 мі­сяців.
Тепер він говорить, що ми готові до сексу. Я сказала, що не готова, але він твердить, це тому, що я його не люблю. Він сказав, що покине мене і зу­стрічатиметься з іншою дівчи­ною, якщо я не погоджуся. Ще він каже, що усі «це» роблять. Я справді люблю його і не хочу втратити.
Я збентежена, Іра

Шановний лікарю!
Сподіваюся, Ви допомо­жете. Мені 16 років, і цього літа в мене були статеві стосунки з трьома різними хлопцями. Я не користувалася жодними захис­ними засобами.
Тепер я думаю про можливу вагітність, СНІД та хвороби, що передаються статевим шля­хом. Я думаю, що можу бути вагітна, і переживаю, чи не за­разилася я ВІЛ. Що мені ро­бити ?
Я у відчаї, Алла

Шановний лікарю!
Звертаюся до вас за пора­дою стосовно моєї подруги Ок­сани. Нещодавно вона познайомилася з одруженим чоловіком, удвічі старшим за неї. Він водить її до ресторанів і подарував мобільний теле­фон. Учора вона сказала, що він купив для них путівки на курорт. Я думаю, що вона не повинна приймати від нього подарунки і тим більше їхати з ним.
Я стурбована, Настя.

Валіза лікаря:
Утримуйтеся від сексуаль­них стосунків;
Відстройте сексуальні сто­сунки до того часу, коли змо­жете відповідати за можливі наслідки;
Виявляйте свої почуття без сексу;
Зберігайте вірність сексу­альному партнеру;
У випадку сексуальної ак­тивності користуйтеся якіс­ними презервативами, придбаними в аптеках;
Пройдіть обстеження на ВІЛ/ІСПШ;
Страх може спричинити проблеми; зверніться по допо­могу до фахівця якнайшвидше.

Після обговорення пред­ставник кожної підгрупи зачи­тує лист і варіант відповіді на нього.

 Висновок: утримання від сексуальних стосунків, від­строчення їх до того часу, коли ви зможете відповідати за на­слідки статевих стосунків, ви­явлення почуттів без сексу - це основа вашої безпеки, шлях уникнення багатьох проблем.

9. Обговорення ситуації
Учасники об'єднуються в  підгрупи.
Ранні сексуальні стосунки призводять до багатьох неба­жаних, навіть трагічних наслід­ків.
Серед поширених проблем - психологічні травми, осуд оточуючих, вагітність, зара­ження інфекціями, що пере­даються статевим шляхом. Послухайте історію, подібні до якої трапляються в реальному житті.
Прочитайте і обговоріть можливі наслідки запропоно­ваної історії.

Історія.
Олена, як і багато її подруг, давно задивлялася на одиннадцятикласника Максима : гар­ний, дотепний, має мотоцикл. Щоправда, репутація в нього не вельми - багатьох дівчат довів до сліз. Та це лише дода­вало йому популярності.
Одного разу Максим зу­стрів Олену після школи і за­просив покататися. Дівчина одразу погодилася: нарешті її мрія здійснилася! «Головне, - подумала вона, - не розчару­вати його».
Коли вони залишилися на одинці, Максим запитав: «Я тобі подобаюся? Ти мене любиш?» Дівчина зашарілася і тихо відповіла: «Так». «Тоді довірся мені, - сказав Максим, і вона не насмілилась відмо­вити... »
Наступного дня Олена по­бачила Максима у школі. Він розмовляв з хлопцями. Підій­шла, привіталася, але Максим навіть не глянув у її бік. Дів­чина кілька тижнів пережи­вала, шукала зустрічі з ним, а він уникав її. Невдовзі Олена відчула, що вагітна...

Варіанти розвитку подій:
Під тиском батьків Олена і Максим погоджуються взяти шлюб.
·        З якими психологічними і матеріальними проблемами вони зіткнуться?
·        Чи готові вони самостійно розв'язувати ці проблеми?
·        Чи вдасться їм продовжити навчання?
·        Чи великі шанси на збере­ження цього шлюбу?
·        Олена вирішує народити дитину.
·        Які можливі негативні на­слідки для здоров'я дитини під час вагітності і матері - під­літка?
·        Які шанси має Олена продо­вжити навчання і здобути професію

Причини відмови
Твердження, вислови
Занадто молодий або не готовий
Я ще надто молода
Я не впевнена
Я не готова
Ми ще не готові
Я поки що не хочу сексу
Мені добре і без сексу
Я теж, але хочу зачекати
Прагнення емоційної близькості
Не треба поспішати
У нас попереду багато часу
Ми могли б обніматися і цілуватися
Небажана вагітність, можливість інфекції
Я не хочу стати мамою
Не існує абсолютно надійного захисту
ВІЛ та інші інфекції передаються статевим шляхом
Досить і одного разу, щоб завагітніти
Я не жартую, я справді не хочу завагітніти (заразитися)
Я не хочу ризикувати
Потреба в коханні
Вибач, але я тебе не кохаю
Релігійні або власні моральні цін­ності і переконання
Позашлюбні сексуальні стосунки - гріх Для мене позашлюбні сексуальні стосунки неприйнятні Я не хочу сексуальних стосунків до шлюбу(повноліття, на цьому етапі свого життя)
Можливий осуд батьків, родичів, громади
Цього не втримаєш у таємниці Ти не знаєш моїх батьків
Стан сп'яніння
Алкоголь - поганий радник
Тільки не тепер, коли ми випили
Мені не потрібен алкоголь, я просто цього не хочу
Небажана пропозиція або тиск
Мені це не подобається
Не тисни на мене
Ні, я не хочу
Я знаю, це не всі роблять
Я не терплю, коли на мене тиснуть

Які наслідки цього рішення для Максима (тест на ДНК крові є підставою для визначення батьківства і призначення аліментів на дитину)?

Олена зважується на аборт.
1.      Як це вплине на фізичне здоров'я дівчини?
2.      Як це вплине на психічний стан Олени?
3.      Як можуть поставитися до цього її батьки, родичі, знайомі?

Олена вирішує народити дитину і віддати її на всиновлення
1.     Як почуватиметься дівчина в подальшому житті?
2.     Як це може вплинути на її подальший шлюб?
3.     Як це може позначитися на долі її дитини?

Висновок: Ранні статеві стосунки призводять до багатьох проблем. Утримання від раннього статевого життя єдиний засіб уникнення небажаної вагітності, осуду оточуючих, психологічних травм.

Вправа «Твій свідомий вибір»
Мета: навчити учнів робити свідомий, відповідальний вибір щодо початку статевого життя
Робота в 3 підгрупах. Нижче наведені типові причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість. Обговоріть, які з цих причин, на вашу думку, є відповідальними, а які - ні.

Причини, з яких люди погоджуються на сексуальну близькість:
·        Щоб довести своє кохання
·        Щоб утримати коханого, через побоювання, що в іншому разі він її покине
·        З цікавості
·        Через упевненість, що «всі так роблять» (або побоювання бути «білою вороною»)
·        Тому, що це здається правильним
·        Щоб стати популярнішим серед однолітків
·        Тому, що партнер пропонує довіритися йому, запевняє, що не буде жодних проблем
·        За гроші чи подарунки
·        Тому, що обом цього хотілося
·        У стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння
·        Щоб довести, що вони вже дорослі
·        Якщо люди хочуть мати дитину
·        Якщо люди створили сім'ю
·        Коли люди кохають один одного, готові до близьких стосунків і до відповідальності за можливі наслідки.

Представники кожної підгрупи називають номери тих причин, які, на їх думку, є відповідальними при вступі в статеві стосунки.

Висновок: хоча ранні статеві стосунки породжують багато проблем, молоді люди часто погоджуються на них. Рішення про це зазвичай приймається необдумано, під впливом алкоголю.
Дуже важливо, щоб рішення про статеві стосунки приймалися завчасно у спокійній атмосфері.
Ваша позиція має бути зваженою і чітко визначеною. Лише в цьому випадку ви зможете пояснити її своєму другу й відстояти.
Приймаючи це важливе рішення, беріть до уваги свої життєві цінності і плани.

 Роздача пам'яток
 Наведені поради допоможуть вам відмовитися від статевого життя, уникнути небажаних стосунків. Прочитайте їх.
№ п/п
Поради
1
Ходіть на вечірки і інші розважальні заходи з друзями
2
Уникайте місць, де не можете отримати допомогу, безлюдних місць
3
Не носіть провокуючого одягу, не поводьтеся сексуально, якщо не прагнете сексу, не ходіть вечорами самі
4
Як тільки відчуваєте незручність або страх, ситуація виходить з під контролю - йдіть геть.
5
Займіться чимось (спорт, мистецтво, творчість, навчання)
6
Не сідайте в машини, не подорожуйте автостопом
7
Не беріть грошей і подарунків від малознайомих людей
8
Відмовляйтеся від пропозиції зайти додому
9
Застосовуйте інші можливості прояву почуттів (подаруйте квітку, напишіть СМС, приготуйте сюрприз, доторкніться, візьміть за руку, пригорніть, поцілуйте, привітайте)
10
Відмовляйте впевнено

Підведення підсумків.
   В житті молодої людини може виникати багато ризико­ваних ситуацій. Ви ризикуєте насамперед, коли починаєте жити статевим життям.
Небажана вагітність, інфек­ції, що передаються статевим шляхом, в тому числі ВІЛ-інфекція, психологічні травми, почуття неповноцінності, са­мотності, відчуження, осуд і не­розуміння оточуючих - це основні проблеми, з якими мо­жуть стикнутися молоді люди.
Утримання від початку ста­тевого життя, використання презервативів, збереження вір­ності партнеру - це основні способи уникнення вищеназва­них проблем.
Ваше майбутнє, ваше життя і здоров'я залежить від вашої свідомої, відповідальної пове­дінки зараз.
Бажаю вам бути здоровими!


 Рефлексія заняття
Тренер пропонує відповісти на запитання «Що мені дало це заняття?»