четвер, 1 грудня 2016 р.

Розробка тренінгу "СНІД і його профілактика" (8 клас)

1 грудня з учнями 8 класу провела тренінг на тему «СНІД і його профілактика». Під час вправ «Оціни ризик», «Серце друга», "Поміняймось місцями",  перегляду фільму «Життя на повну силу» учні переконались у пріоритетності здорового способу життя та тому, що хворобу краще попередити, аніж зупинити.





Тренінг «СНІД і його профілактика»
Мета: роз'яснити поняття «ВІЛ/СНІД», ризик ВІЛ- інфікування.

Щодня близько 16 тисяч чоловік заражаються ВІЛ-інфекцією (по 11 заражень за кожну хвилину), з них близько половини припадає на моло­дих людей від 15 до 24 років (по 5 заражень за кожну хвили­ну). 16,3 млн. чоловік вмерли від СНІДу з початку епідемії, з них 3,6 млн. - діти до 15 років. У 1998 р. від СНІДу у світі вмерли 2,5 млн. чоловік, у 1999 р. - 2,6 млн. чоловік. Напри­клад, від малярії на планеті в рік помирає один мільйон чоло­вік. Однак малярія відноситься до епідемій зі стабільною кі­лькістю смертей, а епідемія СНІДу продовжує розвиватися, і кількість смертей зростає рік від року.

Гра-розминка
Мети: розрядка
  Усі сидять на стільцях у колі
- поміняйтеся місцями ті, хто любить морозиво;
- поміняйтеся місцями ті, хто вміє співати;
- поміняйтеся місцями ті, хто прийшов сьогодні у спідницях;
- поміняйтеся місцями ті хто прийшов сьогодні у штанах;
- поміняйтеся місцями ті, робить ранкову гімнастику;
- поміняйтеся місцями ті, у кого є домашні тварини;
- поміняйтеся місцями ті, хто любить танцювати;
- поміняйтеся місцями ті, хто вміє писати ;
- поміняйтеся місцями ті, хто підгодовує  зимою птахів;
- поміняйтеся місцями ті, хто любить кінокомедії;
- поміняйтеся місцями ті, хто любить сніг;
- поміняйтеся місцями ті, хто прийшов у школу в хорошому настрої;
- поміняйтеся місцями ті, у кого хороше почуття гумору.

Міні-лекція «Що таке ВІЛ/СНІД?»
В міні-лекції слід:
*   розшифрувати скорочення ВІЛ/СНІД;
*     розказати історію виникнення хвороби;
*   дати інформацію про основні шляхи передачі ВІЛ від однієї людини до іншої;
*   з'ясувати, чи можливо ВІЛ-позитивній матері народи­ти здорову дитину;
*   чи лікується ВТЛ/СНІД сьогодні.
(Не треба давати інформацію категорично: СНІД - це смерть!!!! Краще сказати, що на сьогодні ця хвороба невилі­ковна, але наука обов'язково знайде вихід)

Вправа «Вірус не передається»
Учасники тренінгового заняття висловлюються по колу, кидаючи м’яч один одному.
Вірус не передається через:
*   спільне з ВІЛ-інфікованим користування верхнім одя­гом;
*   рукостискання;
*   спільне користування фонтанчиком для питної води;
*    посуд, їжу;
*   домашніх тварин;
*   туалети (унітази);
*   чхання та кашель;
*   контакти в громадському транспорті (наприклад, в «го­дини пік»);
*   обійми;
*   монети та паперові гроші;
*   постільну та натільну білизну;
*   рушники, мило, мочалку;
*   укуси комарів та інших комах;
*   плавання в басейні;
*   дверні ручки та спортивні снаряди;
*   дружні поцілунки.

Вправа «Шляхи передачі ВІЛ»
Мета: систематизувати отримані знання щодо передачі ВІЛ.
Цю вправу провести динамічно - підготу­вати картки з кожним твердженням про передачу ВІЛ і роз­дати учасникам.
Тренер надписує два аркуші паперу: на одному - «Так», на другому - «Ні». Учасники розкладають картки відповідно до цих двох тверджень.
Після розкладання карток тренер детально обговорює ко­жне твердження.
Картки з твердженням про передачу ВІЛ через:
v рукостискання;
v спільне з ВІЛ-інфікованим користування верхнім одягом;
v обійми;
v спільне користування фонтанчиком для питної води;
v спільне користування голками та шприцами для ін'єкцій;
v чхання та кашель;
v плавання в басейні;
v рушники, мило, мочалку;
v статеві зносини без використання презерватива;
v домашніх тварин;
v  посуд, їжа;
v статеві зносини з використанням презерватива;
v туалети (унітази);
v спільне користування голками для проколювання вух;
v монети та паперові гроші;
v постільну та натільну білизну;
v переливання крові;
v дверні ручки та спортивні снаряди;
v поцілунки;
v годування немовляти груддю ВІЛ-інфікованою матір'ю;
v народження від ВІЛ-інфікованої матері.

Міні-лекція «Що робити, якщо близька людина вражена ВІЛ?»
Інформація для тренера!
Особливий наголос бажано зробити на тому, що всі люди рівні перед ризиком бути враженими ВІЛ-інфекцією, і тільки від нас самих, від нашого розуміння ризику, від нашої по­ведінки залежить наше здоров'я.

Гра-розминка «Малюнок на спині»
Мета: досвід позитивного духовного спілкування.
Хід гри
Учасникам прикріплюються до спини аркуші паперу. Усі хаотично ходять по кімнаті і роблять малюнки на цих арку­шах. Малюють те, що їм подобається в цій людині. Вправа дає досвід одержання позитивного зворотного зв'язку і довірли­вого ставлення до групи.

Руханка «Пишемо цифри»

Цифра                                          Частина тіла
один                                            Носом
два                                          Ліктем правої руки
три                                          Ліктем лівої руки
чотири                                    Коліном правої ноги
п’ять                                       Коліном лівої ноги
шість                                       Головою
сім                                           Плечем правої руки
вісім                                        Плечем лівої руки
дев’ять                                    П’ятою правої ноги
десять                                      П’ятою лівої  ноги


Вправа «Плакати»
Мета: закріпити отримані знання: зняти в учасників се­мінару емоційне і фізичне напруження, усунути дискомфорт, який може виникати в ході викладання теми ВІЛ/СНІД.
Хід вправи
Тренер поділяє учасників на три підгрупи. Кожній підгрупі дається кілька газет і журналів та пропо­нується на підставі опублікованих там матеріалів визначити, який вид діяльності людини є ризикованим (щодо заражен­ня ВІЛ/СНІД) і наскільки, а також зробити плакат на тему «Ризик зараженням. Після того, як учасники зроблять плака­ти, всі вони розвішуються і обраний представник кожної під­групи презентує свою роботу.
Запитання для обговорення
v В яких випадках ризик зараження ВІЛ високий?
v В яких випадках ризик зараження ВІЛ низький?
v  а яких варіантів поведінки ризику захворювання немає?
      Інформація для тренера!
При обговоренні плакатів, звернути увагу на те, що часто люди або перебільшують небезпеку зараження ВІЛ, або повністю ігнорують її. Слід ще раз повторити шляхи пере­дачі ВІЛ у вигляді Інформаційного повідомлення.

Міні-лекція «Правда про ВІЛ/СНІД - найважливіша зброя у боротьбі з ним»
   Специфічної профілактики (вакцини проти СНІДу) поки що не розроблено. Навіть якщо і буде отримана вакцина, то навряд чи протягом короткого часу вдасться прищепити все населення (фактично вакцинувати потрібно буде всіх громадян у віці від 14 до 65 років). Серед заходів особистої профі­лактики головне місце належить регулюванню сексуального життя. Подружня вірність, повна відмова від випадкових ста­тевих зв'язків — найбільш надійний варіант захисту від ста­тевого зараження. Багаторічні спостереження за спільним життям чоловіків, один із яких був носієм ВІЛ, показали, що дотримання загальноприйнятих санітарно-гігієнічних правил і використання гумових презервативів при статевих зноси­нах (коїтусах) виявилося досить ефективним засобом захи­сту від інфікування іншого чоловіка.
Будь-яка людина, що має сумніви, може перевіритися на ВІЛ-носійство в кабінеті добровільного обстеження на СНІД. Такі кабінети працюють при дермато - венерологічних диспа­нсерах у всіх обласних містах і столиці країни. Високоефек­тивним методом профілактики СНІДу повинні стати широ­ка інформованість населення про шляхи зараження, про не­безпеку безладних і випадкових статевих зв'язків, широко­масштабна боротьба з наркоманією, проституцією. Правда про СНІД - найважливіша зброя у боротьбі з ним.

Вправа «Великий та невеликий ризик»
 Мета: закріпити знання про шляхи поширення ВІЛ-інфекції.
Хід вправи
Тренер проводить обговорення за наступними запитання­ми:
-    Наскільки великий ризик при використанні одного шприца?
-    Який ступінь ризику при статевих контактах?
-    Наскільки ви ризикуєте, якщо ваші стосунки з другом (подругою) побудовані на довірі?
-    Наскільки великий ризик при проколюванні вух, мані­кюрі, татуюванні?
-    Наскільки великий ризик, якщо ви навчаєтесь разом з ВІЛ-інфікованою людиною?
-    Чи повинна ВІЛ-інфікована людина залишати роботу?

Підсумки заняття

Доцільно ще раз повторити інформацію про основні шля­хи передачі ВІЛ та засоби запобігання інфікуванню.