субота, 10 грудня 2016 р.

Всеукраїнський Урок права (розробка,11 кл)

9 грудня відбувся  Всеукраїнський  урок  «Права  і свободи людини»  в 11 класі . Разом з учнями ми розглянули суть понять "права" і "свободи". Під час вправ «Асоціації», «Мозковий штурм», «Правове сонце» 11-класники  вчилися аргументовано відстоювати свою точку зору (створювали перелік прав для новоствореної держави), обговорювали значення захисту прав людини і громадянина. 



Всеукраїнський урок «Права і свободи людини»

Мета: з'ясувати суть понять «права людини» і «свободи людини»; розкрити особливу роль прав і свобод людини у відносинах людини і держави, значення захисту прав людини і громадянина; спонукати учнів до активного мислення; розвивати вміння учнів аргументовано обстоювати власну точку зору, працювати в групі; виховувати активну політичну позицію школярів.

Вправа «Асоціації»
Учитель. Запишіть свої асоціації щодо терміна «права». Ці слова мають починатися з букв, які складають саме це слово.

 Демократичне суспільство, демократична держава нерозривно пов'язані з поняттями прав і свобод людини. Кожен із вас у повсякденному житті напевно вимовляли слова «я маю право», «це моє право», «права людини».
Метод «Мозковий штурм»
 (придумують і записують 1-2 речення зі словами «права людини»)
  Як бачимо, права необхідні заради самої людини, права і свободи є запорукою повноцінного і безпечного життя людини. Тому всі повинні їх добре знати.

1. Що таке права і свободи людини
  Сьогодні питання прав і свобод людини посідає чи не найважливіше місце як у світі, так і в Україні. Наявність прав і свобод, ступінь їх реалізації є основним критерієм визначення розвитку демократії будь-якої держави. Становище людини в державі характеризується її правовим статусом. Правовий статус особи передбачає: права, свободи, обов'язки.
Права людини – це захищена і гарантована державою можливість щось робити і здійснювати, не порушуючи права і свободи інших людей.
Права людини держава повинна забезпечити певними механізмами, юридичними процедурами, органами. (Право на власність, на освіту, на соціальне забезпечення)
Свободи людини – це те саме, що й права, але здійснюються вони самостійно, без будь-якого втручання держави та її органів, і від держави вимагається лише не обмежувати можливості для реалізації цих свобод.
Свободи людини – це відсутність обмежень, утисків у чомусь (діяльності, поведінці), можливість вибору моделі поведінки. (Свобода світогляду і віросповідання, слова, зборів, мітингів, демонстрацій.)
Права і свободи – це обсяг міри тих благ, які держава зобов'язалась гарантувати особі і суспільству.
Шлях людства до сучасного розуміння прав людини був досить тривалим. У давні часи поведінку людей регулював звичай. Із розвитком людського суспільства й утворенням держави регулювати поведінку людей почали правові норми. Проте люди були не рівні між собою. Правові норми надавали одній частині суспільства більший обсяг прав, іншій – менший або не надавали ніяких прав взагалі.

Побудова «Правового сонця» методом «Синтез думок»
  Уявіть, що ви відкрили нову країну, де ще ніхто не жив і в якій немає ні прав, ні законів. Ви будете першими поселенцями. Які ж права і свободи потрібні людині в цій країні? Обговоріть в команді й оберіть 10 найважливіших, на вашу думку, прав людини. Уявіть людину в центрі «Правового сонця», від якого розходяться промені – права.
Учні записують на паперових променях права, презентують відповіді і прикріплюють правові промені навколо «сонця».
– Молодці, що так оперативно виконали завдання. Хочу зазначити, що захист прав є одним із головних завдань міжнародної спільноти. Тому в галузі прав людини існує близько 300 декларацій, конвенцій, хартій, у різний час створених і визнаних світовим співтовариством. Та дуже часто в реальному житті права людини порушувалися..
1945 р. було створено найбільшу і найвпливовішу міжнародну організацію ООН, однією з її держав-засновників була Україна. І серед перших документів, які розробила ООН, був спеціальний документ, присвячений правам людини.
 2. Загальна декларація прав людини
10 грудня 1948 р. Генеральна Асамблея ООН на своєму засіданні в Парижі прийняла Загальну декларацію прав людини.
Декларація – офіційне проголошення державою, політичною партією, міжнародними організаціями головних принципів їхньої діяльності, програмних позицій; повідомлення про суттєву, принципову зміну в їхньому статусі.
  Права людини можна класифікувати. Існують особисті (громадянські), політичні, економічні, соціальні, культурні права людини.
- Особисті права (стосуються охорони приватного життя особистості, її свободи, безпеки, власності).
- Економічні права (стосуються людини, як учасника господарського життя).
- Соціальні права (зобов'язують державу до створення умов гідного рівня життя, охорони здоров'я та соціального забезпечення).
- Політичні права (ними користується людина як учасник громадського життя, вонипов'язані з участю громадян у виконанні та контролюванні влади).
- Культурні права (містять право на навчання та участь у культурному житті).

Вправа «Продовжити речення»
Якщо я маю право на..., то...

Створення «Правового дерева»
1-ша група – на папірцях, вирізаних у вигляді листочка, записує права, що належать до групи особистих прав; -
2-га група – економічних прав;
3-тя група – соціальних прав;
4-та група – політичних прав;
5-та група – культурних прав.