Біологія 7 клас

КЛІТИННА  БУДОВА  ТВАРИН 

Мета: Ознайомити учнів з основною ознакою подібності представників усіх царств – клітинною будовою; розкрити особливості будови клітини тваринних організмів; почати формувати знання про клітину як елементарну структурну і функціональну одиницю живого; розвивати уміння порівнювати будову рослинних і тваринних організмів, уміння аналізувати, співставляти та робити відповідні висновки; виховувати бережливе ставлення до оточуючого середовища, сприяти екологічному вихованню.


Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Міжпредметні зв ́язки: історія, біологія рослин.

Матеріали та обладнання:  малюнки різних клітин, таблиця «Будова тваринної клітини»
 Основні поняття та терміни: клітина, цитологія, мембрана, ЕПС, мітохондрії, комплекс Гольджі.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда:
-          що вивчає наука систематика?
-          Які є таксони в Царстві тварин?
-          Що таке вид? Наведіть приклади
-          Які середовища займають тварини?
-                     На прикладі будь-якої тварини розказати про пристосування тварин

Творче Д/З (значення тварин)


ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

«Асоціативний кущ»  КЛІТИНА
 
 Щоб вивчити організм тварин необхідно почати з найменшої живої структури – клітини. Ми розглянули клітини трьох Царств – клітини Рослин, грибів і Дроб’янок, а сьогодні повинні з’ясувати будову клітини Тварин.

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.


1)      Клітина – одиниця будови та життєдіяльності   /розповідь/
Тіла тварин складаються з клітин (багатьох чи однієї)
Клітина – жива система (дихає, живиться, розмножується…)
Нові клітини утворюються в результаті поділу. Всі клітини в організмі тісно пов’язані.

2)      Різноманітність клітин (демонстрація малюнків : клітини епітелію, крові, нервові, мязові;  розповідь)

3)      Будова клітини тварин
Між царствами еукаріотичних організмів є значні відмінності у будові клітин. Які ж особливості будови клітин тварин?


 
Клітина

                  Мембрана                  цитоплазма                                      ядро
                                                   з   органелами
             - захист                      - перебіг хім. процесів      - зберігає спад. інформацію
     - транспорт речовин        - рух                                   - керує процесами в клітині

4) Органели клітини
/самостійна робота учнів в парах ;підручник ст. 15-16; усна «презентація» прочитаного матеріалу/

ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Заповнення  таблиці
Органела
Характеристика
Функції
Мітохондрії
Овальні
«силові станції»
ЕПС
Мережа канальців, порожнин
Транспорт речовин
Апарат Гольджі
Комплекс канальців, порожнин, бульбашок
«упаковка» речовин, синтез вуглеводів, жирів
Лізосоми
Міхурці з ферментами
Розщеплення речовин
Рибосоми
Маленькі, округлі
Синтез білків
Клітинний центр
2 циліндричні тільця
Участь в поділі речовин

V. Надання та пояснення домашнього завдання.
- опрацювати §3 (ст.14-16, до тканин)
- записи в зошиті
- запитання 1-4 (ст. 17)

VІ. Підведення підсумків уроку.
    
Тварини,  як  і   інші організми  планети  мають   клітинну будову.  Клітина  тварин має свої особливості, що пов’язані з процесами життєдіяльності тварин.


ОРГАНИ І СИСТЕМИ ОРГАНІВ ТВАРИН

Мета: розширити знання учнів про складність організації тваринних організмів; ознайомити з  органами, як складовими частинами організму та із системами органів, які складають цілісний організм; розвивати уміння порівнювати біологічні об’єкти та аналізувати особливості порівняння; розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; уміння робити відповідні висновки; виховувати бережливе ставлення до тварин, які оточують людину .

Тип уроку:  комбінований

Міжпредметні зв ́язки: історія, біологія рослин.

Матеріали та обладнання:   « німі» малюнки різних тканин ; таблиці «Тканини тваринного організму», таблиці  із зображенням внутрішніх органів

 Основні  поняття  та терміни: орган,  система   органів,   тканина,  гістологія, анатомія, фізіологія.

ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань.


1) Бесіда (дати відповіді на запитання):
- що таке клітина?
- як поділяються тварини у залежності від кількості клітин?
- що таке тканина?
-          які є різновиди тканин в тваринному організмі?
-                     Дати характеристику одній із тканин (особливості будови, функції)
2) Вправа «Назви малюнок» (демонстрація «німих» малюнків)

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

  Щоб зрозуміти складність тваринних організмів, ми повинні вивчити, які  є органи в організмі і які системи органів складають організм.

Клітина ---  тканина---- орган---- система органів--- організм

ІІІ. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

    Орган – це складова частина організму, що має певну форму, будову, виконує певні функції та займає певне місце в організмі.
-          Які ви знаєте органи тварин? 

Система органів – це фізіологічне поєднання органів, які виконують однакові життєві функції. Вони забезпечують всі прояви життєдіяльності тварин.

Робота в парах  Опрацювати матеріал підручника  ст.17-19, дати відповідь на запитання :
Які особливості будови системи?
Які функції вона виконує?

Системи органів:
-          опорно-рухова
-          дихальна
-          травна
-          видільна
-          кровоносна
-          нервова
-          ендокринна
-          статева

Розповідь учнів про системи органів тварин.
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
1)      Бесіда:
-          що таке орган?
-          Що називають системою органів?
-          Які є системи органів у тварин?
2)      Вправа «Назви систему»
Називаю орган – учень називає систему, до якої він належить
Серце, легені, череп, нирки, мозок, мязи, шлунок, підшлункова залоза, бронхи, артерії, зябра, стравохід

V. Надання та пояснення домашнього завдання.
- опрацювати  матеріал § 4, відповісти на запитання ст. 20
- поміркувати над питанням №7 (Ст.20)
- вправи в друк зошиті


VІ. Підведення підсумків уроку.
Висновок: клітини утворюють тканини, тканини формують органи, органи – системи органів, а системи – організм у цілому.