Екологія 11 клас


Категорія «біорізноманіття».
Генетичне, видове й екосистемне біорізноманіття.
Причини й наслідки  деградації біорізноманіття.
Мета: ознайомити учнів з категорією «біорізноманіття», розглянути генетичне, видове й екосистемне біорізноманіття, причини й наслідки його деградації;  розвивати навички порівняння й аналізу на основі фактів; довести надзвичайну важливість біорізноманіття та звернути увагу на загрозу швидкого зникнення видів; створювати умови для розвитку логічного мислення учнів і вміння передбачувати можливі наслідки впливу людини на біосферу, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, робити висновки; виховувати ціннісні орієнтації на збереження природи

Обладнання й матеріали: малюнки із зображенням видів організмів, опори до теми (Закони природи, Види різноманіття)  

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

І. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда:
-          Що таке невиснажливе природокористування?
-          Яким чином, на вашу думку, можна досягти балансу між основними сферами господарської діяльності?
-          Чому зараз приділяють так багато уваги охороні рідкісних видів живих організмів?
-          Назвіть та поясніть принципи еколого-збалансованого природокористування (раціональність, оптимальність, екопріоритетність тощо ).

2. Поясніть Закони природи Б. Коммонера, наведіть відповідні приклади
- «Усе пов’язано з усім»
- «Усе мусить кудись діватись»
- «Природа знає краще»
- «За все слід платити, або ніщо не дається дарма»

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  Без природи життя людини неможливе. Природа, що оточує нас, створює природні умови нашого існування. У цьому «беруть участь» усі її компоненти – гірські породи, повітря, ґрунти, вода. Тваринний світ - дивовижний та захоплюючий. Кожна тварина - унікальне, неповторне творіння природи, це багатовіковий витвір еволюції.
   Різноманітна рослинність, вражаючі мальовничі пейзажі, розмаїття квітів, синє небо - все це ми маємо змогу спостерігати на власні очі, оскільки нам, пощастило жити на цій землі.
  

 «Тварини і рослини — своєрідний барометр. Якщо раптово виявляється, що тварини й рослини зникають, то це попередження: з екосистемою щось негаразд. Тому охорона тварин і рослин, за своєю суттю — охорона нас самих...
Треба захищати їх, бо якщо зникнуть вони, зникнемо й ми»  (Дж. Даррелл)

  Вчені стверджують, що протягом найближчих 20-30р через техногенні зміни в навк. середовищі світ може втратити більш як 1 млн видів рослин і тварин. Близько 10% видів рослин зони помірного клімату та 11% видів птахів світу опинилися під загрозою зникнення. Така сам доля чекає в найближчі роки на 130 тис видів тропічної зони. Біорізномантність - запорука стійкості, витривалості біосфери в цілому. Зменшення біорізноманітності – це серйозна втрата біосфери, одна з головних екологічних проблем сьогодення.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  Кожна держава має три основні надбання: матеріальне, культурне та біологічне. Що означають перші два – усім цілком зрозуміло, адже люди стикаються  з ними в повсякденному житті. А ось надбання біологічне…

  1. Категорія «біорізноманіття» - мозковий штурм
 
   Одним з найбільш важливих завдань охорони природи є збереження біологічного різноманіття. Під біологічним різноманіттям, за Б.М.Міркіним, розуміють «кількість видів в екосистемі (чи угрупуванні) і кількісне співвідношення між цими видами». У ширшому розумінні це поняття синонімічне з життям на Землі. У Конвенції про охорону біологічного різноманіття термін «біологічне різноманіття» визначається як різноманітність живих організмів з усіх джерел, включаючи наземні, морські та інші водні екосистеми і екологічні комплекси, частиною яких вони ; це поняття включає в себе різноманітність у рамках виду, між видами і різноманітність екосистем.
   Поняття «біорізноманіття» почало широко застосовуватися після того, як 1986 року в США відбувся Національний форум з біорізноманіття, а 1988 року за результатами його діяльності американський біолог Едвард Вілсон видав книжку «Біорізноманіття»
   Біорізноманіття,  яке ми бачимо сьогодні, - це продукт еволюції життя впродовж мільярдів років, який визначається природничими процесами і на який усе більше впливає людська діяльність .

2. Види біорізноманіття
    - Генетичне біорізноманіття: - це сукупність генофондів різних популяцій одного виду.
- Видове різноманіття - це сукупність видів, що населяють територію.
- Екосистемне (ландшафтне) біорізноманіття - це сукупність унікальних і типових лісових, лучних, болотних, степових, гірських, рівнинних, морських, річкових угрупувань.

(робота  в 3 –х групах, опрацювання матеріалу підручника ст. 60, роздаткового; обговорення з учнями)

3. Причини і наслідки деградації біорізноманіття (бесіда з учнями)

-          Руйнування природного середовища життя
   Руйнування природного середовища життя - це основна причина вимирання біологічних видів. Сюди включається заготовка деревини, добування корисних копалин, вирубка лісу під пасовища, будівництво дамб і автомагістралей на місці незайманих ділянок дикої природи. Надмірна експлуатація природних ресурсів призводить до того, що екосистеми змушені відступати, а флора і фауна, що живе в них, втрачає необхідні умови існування. Природне середовище розчленовується, руйнується і знищується. Порушуються маршрути міграцій. Генетичне різноманіття бідніє. Популяції тварин і рослин не можуть протистояти хворобам та іншим несприятливим факторам. Біологічні види один за одним вимирають. Зникнення окремих видів може викликати ланцюгову реакцію: руйнування одного з компонентів природного комплексу не проходить безслідно для інших його компонентів. Якщо вимирають основні види екосистеми – це згубно впливає на більшість інших видів.

-          Чужорідні види
   Коли людина ввозить в будь – яку екосистему чужорідні біологічні види, вони можуть зайняти екологічні ніші, що до того належали іншим видам. Іноді чужорідні види змінюють всю екосистему настільки, що витісняють інші види, або приносять із собою такі хвороби, проти яких у них немає імунітету.

-          Надмірна експлуатація природних ресурсів
  Деякі біологічні види гинуть саме з цієї причини. Яскравий приклад цьому – мандруючий голуб. На початку XIX століття популяція цих птахів у Північній Америці була найчисельнішою. Але наприкінці того ж століття, у результаті полювання на них, цей вид опинився на межі зникнення, а у вересні 1914 року в зоопарку міста Цінціннат помер останній мандруючий голуб.

-          Швидке зростання населення
   В середині XIX століття чисельність населення Землі складала один міль’ярд чоловік. Через півтора століття, коли ця цифра збільшилась до шести міль’ярдів, люди стали замислюватися, що використання ними природних ресурсів перевищує допустимі норми. Населення нашої планети невпинно зростає, і з кожним роком темпи витіснення нами різних видів тварин викликають все більшу тривогу

-          Загроза глобального потепління
  Згідно оцінки Міжурядової комісії з кліматичних змін, протягом останнього століття температура на Землі може підвищитися на 3,5 градуса за Цельсієм. Таке різке потепління може викликати зникнення деяких видів тварин і рослин. За даними досліджень, підвищення температури води – одна з причин загибелі коралових рифів, які слугують середовищем життя багатьох морських організмів. За оцінками вчених, підняття рівня Світового океану на 1 м може призвести до затоплення великих прибережних ділянок заболочених земель, багатих різноманітною флорою та фауною. Деякі вчені вважають,що глобальне потепління викличе танення льодового покриву Гренландії і Антарктиди, а це загрожує екологічною катастрофою.

Висновок: головні загрози біорізноманіттю пов’язані сьогодні з діяльністю людини

4. Напрямки елімінації (знищення) видів (робота з матеріалом зошита, ст. 34)
- в яких напрямках може відбуватись елімінація?
- наведіть приклади прямої елімінації (полювання, промисел)
- наведіть приклади непрямої елімінації (руйнування середовища)

ІV. Узагальнення, систематизація і контроль знань і вмінь учнів
1. Бесіда:
1.    Що таке біорізноманіття?
2.    Чому біорізноманіття є важливим для людей?
3.    Що створює передумови вимирання видів?
4.    Що ми можемо зробити, щоб захистити рослини та тварини від знищення та вимирання?

Робота  в зошитах на друкованій основі ( №1 «Доповніть речення», №2 «Складіть схему»  ст. 35)

Домашнє завдання:
1. Опрацювати матеріал §14, вправи № 3-6 ст 36 (зош)
2. На вибір:
- підготуйте інформацію про конкретні загрози біорізноманіттю в Україні, регіоні  (використовуючи різні джерела).
- запропонуйте варіант звернення до односельчан «Разом ми можемо» про бережливе ставлення до навколишнього середовища, збереження біорізноманіття нашої місцевості

3. Випереджальне завдання (учні із ВР навч. досягн.) – інформація «Заповідна мережа України»


Підсумок уроку


Уявлення про екомережі. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття.
ПР №6 «Аналіз особливостей розвитку
заповідної мережі України»
 Мета: сформувати поняття про екологічну мережу як цілісну природоохоронну систему,  розглянути основні структурні елементи екомережі, з’ясувати роль міжнародних та національних програм у збереженні біорізноманіття; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, робити висновки; формувати ціннісні орієнтації на збереження природи.

Обладнання та матеріали: малюнки, фото заповідних об’єктів України та Херсонської обл., роздатковий матеріал «Основні структурні елементи екомережі»

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

I. Організаційний етап
ІІ. Актуалізація опорних знань
 1. Фронтальне опитування
  • Що таке біорізноманіття?
  • Які категорії біологічного різноманіття розрізняють?
  • Які основні причини втрати біологічного різноманіття?
  • Чи взаємопов’язані між собою основні причини втрати біологічного різноманіття?
  • Яке значення має біологічне різноманіття для людства?

 2. Технологія «Мозковий штурм»
  Що ви можете реально зробити зараз для збереження біорізноманіття в Україні?

 3. Вправа «Встанови  відповідність»
 Установіть відповідність між характеристикою і назвою категорії заповідного об’єкта.

 А.  Природоохоронні території,                          1. Заповідники
 на яких дозволено проводити
 екскурсії для організованих                               2. Зоологічні парки
 туристів;                                                            

 Б. природоохоронні установи міс-                     3. Національні природні парки.
 цевого значення;                                               

 В. окремі об’єкти, які мають при-
 родоохоронне, наукове, естетич-
 не або пізнавальне значення;                            

 Г. заклади, створені для збережен-                          4. Пам’ятки природи
 ня, акліматизації та господар-
 ського використання рідкісних                    5. Регіональні ландшафтні парки.
 та інших видів як місцевої, так
 і світової фауни;                                                  

 Д . території, куди входять при-                       6. Природо-заповідний  фонд
 родні ділянки суходолу, ціліс-                              держави
 ність яких охороняється зако-
 нами держави.                                                    
                                                                               .
(А — 3, Б — 5, В — 4, Г — 2, Д — 6)

IІІ. Мотивація навчальної діяльності
1. Пригадайте, з якою метою створюють природоохоронні території?
 2. Які вам відомі природоохоронні території, створені в Україні? В нашій області?
(відповіді учнів у вигляді схеми - на дошку)

ІV. Вивчення нового матеріалу
 1. Уявлення про екомережі
  
«Я настільки переконаний у тісному зв’язку між моральністю людини і гуманним ставленням її до тварин, що завжди буду схилятися перед законодавством, яке вперше створить систему законів, що захищають тварин від поганого і жорстокого поводження». (Б. Раш)

   Протягом останніх п’яти років в Україні, як і в усьому світі, велике значення надається розвиткові екологічної мережі. Екологічна мережа — єдина територіальна система, яка включає ділянки природних ландшафтів, що підлягають особливій охороні, і території та об’єкти природно-заповідного фонду, курортні та лікувально-оздоровчі, рекреаційні, водозахисні, полезахисні
 території та об’єкти інших типів, що визначаються законодавством України і є частиною структурних територіальних елементів екологічної мережі — природних регіонів, природних коридорів, буферних зон.
  Концепція екомережі є інтегральною в організації збереження біологічного і ландшафтного різноманіття. Вона поєднує в собі всі попередні системи охорони природи, пов’язує природоохоронну діяльність із різними секторами економіки (аграрним, транспортним, лісовим, туристичним тощо) і є основним елементом стратегії збалансованого розвитку. Це якісно новий підхід до розв’язання споконвічної проблеми людства у відносинах із Природою, спрямований на забезпечення функціонування всіх природних компонентів довкілля як єдиної цілісної системи.
  
- З якою метою створюється екологічна мережа?
   Екомережа створюється з метою поліпшення умов для формування та відновлення довкілля, підвищення природно-ресурсного потенціалу території України, збереження ландшафтного біорізноманіття, місць розселення та зростання цінних видів тваринного і рослинного світу, генетичного фонду, шляхів міграції тварин через поєднання територій та об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, які мають особливу цінність для охорони навколишнього природного середовища і відповідно до законів та міжнародних зобов’язань України підлягають особливій охороні.

-  Що може бути структурними елементами екологічної мережі?
 (Учні разом з учителем обговорюють усі можливі варіанти, а потім звертаються до схеми (роздатковий матеріал) і аналізують її.)

Екологічна мережа має бути побудована на трьох рівнях — міжнародному, національному та регіональному.

- Які структурні елементи характерні для нашої регіональної  екологічної мережі?
   Національна екологічна мережа України розглядається як складова всеєвропейської екомережі, створення якої схвалено Конференцією міністрів довкілля 55 країн Європи в Софії 1995 р. У нашій країні набув чинності закон «Про загальнодержавну програму формування національної екологічної мережі України на 2000–2015 рр.». Основною метою цього важливого документа є збільшення частки земельного фонду з природними заповідними територіями до рівня (10,4 %), достатнього для збереження біологічної і ландшафтної різноманітності.
   Під час побудови моделі екомережі Українського Полісся (міжнародний рівень) використано досвід побудови таких мереж в Європі (насамперед, у таких країнах, як Нідерланди, Польща, Чехія). Українське Полісся, яке простягається із заходу на схід на 750 км, та Полісся в цілому в межах України, Білорусії, Росії та Польщі є важливим екологічним коридором Європи.  
   Прикладом регіональної екомережі є екологічна мережа межиріччя Десна—Остер (Чернігівська область), що в основному входить до Українського Поліссся. Вона складається із ключових природних територій, які забезпечують можливість обміном енергії, насінними зародками та міграції тварин.
 
 2. Міжнародні та національні програми збереження біорізноманіття . Природоохоронні території України та області (доповіді учнів)

Робота  в зошитах №5 Заповніть таблицю «Заповідники України»

V. Узагальнення та систематизація знань
 Практична робота № 6 «Аналіз особливостей розвитку заповідної мережі України»
 (в зошитах на друкованій основі)


Домашнє завдання:
-          § 15, відповісти на запитання ст. 68
-          Виконати вправи в зошиті № 1-4, 6  ст 38


 Підсумки уроку