Біологія 11 клас

Макроеволюційний процес

Мета: продовжити формувати знання в учнів про еволюцію; ознайомити з макроеволюційним процесом та його значенням у розвитку біосфери; дати поняття про ароморфоз, дегенерацію, ідіоадаптацію; розкрити наукове значення виявлення в розвитку зародків слідів далеких систематичних груп; дати оцінку біогенетичному закону для розуміння співвідношень між онтогенезом та філогенезом. Розвивати уміння порівнювати та робити відповідні висновки та узагальнення; розвивати логічне мислення та уяву. Виховувати гордість за досягнення біологічної науки для розвитку людства та бережливе ставлення до всього живого.

Матеріали та обладнання: картки для самостійної роботи, опорні матеріали до теми (таксони систематики, регрес, прогрес)

Тип уроку: комбінований

Міжпредметні зв’язки: історія, географія, палеонтологія, геологія.

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів.

1) Самостійна робота за картками

2) Повторення:
Тема «Генетика людини»
(розв’язування генетичної задачі із збірника ДПА)

ІІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Що називають мікроеволюцією? (еволюційні зміни, що відбуваються в популяціях і ведуть до видоутворення)
Що таке вид?
Якими критеріями характеризують вид? (морфологічний, фізіологічний, біохімічний, географічний, екологічний)

  В природі реально існують лише види. А всі систематичні категорії введені людиною для класифікації організмів і їх упорядкування.
- В результаті якого процесу в природі  утворюються родини, роди…?

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового матеріалу.

1. Видоутворення - це один з видів еволюційного процесу за синтетичною гіпотезою еволюційної теорії.
Видоутворення - це еволюційний процес виникнення нових видів, внаслідок мікроеволюції за певної ізоляції чи стостосуванні до нових умов довкілля.
Видоутворення відбувається:
а) дивергенцією - коли з вихідної форми утворюється два чи більше нових видів;
б) перетворенням виду-попередника на новий вид у процесі його історичного розвитку завдяки адаптаціям до змін довкілля.
Видоутворення за допомогою дивергенції є наслідком ізоляції.
 Тому відповідно до типів ізоляції розрізняють типи видоутворення:
а) географічне - коли внаслідок географічної ізоляції популяції дивергують в різні види;
Наприклад: бобер євразійський і американський (Берінгова протока роз'єднала материки);
б) екологічне - при появі екологічної ізоляції;
Коли групи популяцій потрапляють у різні екологічні умови в межах ареалу;
в) схрещуванням особин споріднених видів: коли гібридні нащадки схрещуються між собою і утворюють нові плідні покоління.
2. Макреоволюція - це еволюційні процеси, що приводять до виникнення надвидових таксонів (одиниць): родів, родин і аж до царств.

/Повторити з учнями систематичні категорії рослин і тварин/

В природі реально існують лише види. Надвидові категорії ввела людина на підставі ступеня споріднених видів.
Тому, згідно СТЕ  окремих механізмів макроеволюції не існує, надвидові категорії утворюються в результаті тих же процесів, що і мікроеволюція. Чим вищий рівень такону – тим більш давньою є еволюційна подія.
 Макроеволюція здійснюється двома напрямками :
- біологічний прогрес;
- біологічний регрес.

   Гіпотезу про біологічний прогрес та регрес розробив О.М.Сєверцов у 20-ті роки ХХ ст.

Біологічний прогрес – процвітання певної групи, яке проявляється у зростанні чисельності популяції, розширенні ареалу, видоутворенні, а біологічний регрес – це протилежне явище, що свідчить про неспроможність групи організмів пристосуватись до змін середовища (приводить до зменшення чисельності, звуження ареалу  і навіть вимиранню виду) .

Завдання: серед зображень організмів виберіть ті, які пішли шляхом прогресу  і регресу (квіткові рослини, слони, комахи, копитні, гінкго, хохуля)

3. Морфологічними шляхами досягнення біологічного прогресу є:
- ароморфоз;
- ідіоадаптація;
- дегенерація.

Самостійна робота учнів в  групах з матеріалом підручника (ст. 248- 249) Заповнення таблиці

Шлях
Характеристика
Приклад





Ароморфоз — зміни, що підвищують організацію організмів; «стрибки в розвитку». Через них виникають класи, типи .
  Це шлях еволюції, при якому ускладнення будови тіла і вдосконалення фізіологічних функцій істотно підвищує рівень організації еволюціонуючої групи. У результаті ароморфозів організми одержують якісно нові можливості для пристосування до умов зовнішнього середовища. Ароморфози є характерними особливостями великих таксонів. Прикладом можуть служити ароморфози, що дозволили ссавцям стати панівним класом: чотирикамерне серце, здатність підтримувати постійну температуру тіла, істинне живородіння, прогресивний розвиток переднього мозку. Для покритонасінних рослин ароморфозом є наявність репродуктивного органу — квітки та плоду, що сприяє розповсюдженню насіння.

Ідіоадаптація - зміни, які не підвищують рівень організації, а пристосовують вид до даних умов життя;
  Зміни приватного порядку, які є результатом пристосування до різних умов середовища, без підвищення рівня організації. Ідіоадаптації ведуть до збільшення видової різноманітності, швидкого зростання чисельності таксона. У результаті ідіоадаптацій виникли такі різноманітні ряди ссавців, як Рукокрилі, Хоботні, Китоподібні, Примати.
  Дегенерація — спрощення рівня організації в результаті переходу до паразитичного або прикріпленого способу життя. Дегенерація пов’язана з крайньою спеціалізацією і часто супроводжується редукцією окремих органів і систем. Редукція дихальної, кровоносної і нервової систем у печінкового сисуна, котячої двоустки, бичачого ціп’яка є результатом пристосування до ендопаразитизму.

4. Докази макроеволюції  (робота з роздатковим матеріалом):
а) порівняльно-аналітичні:
1) аналогічні органи - подібні за будовою органи видів різного походження, що виконують однакові функції (крила птахів і метеликів);
2) гомологічні органи - однакові за будовою органи різних видів, що мають спільне походження (корінь та його видозміни; передні кінцівки - нога, крило, рука у хребетних тощо);
3) рудименти - недорозвинені чи спрощені органи у видів порівняно з предками (очі у крота, апендикс та хвостові хребці у людини);
4) атавізми - поява в окремих представників виду рис, властивих предкам (поява хвоста, волосся по всьому тілу, додаткові молочні залози).

б) палеонтологічні - викопні рештки живих істот; відбитки, окам'янілості;
в) ембріологічні - біогенетичний закон: "Онтогенез є коротке повторення філогенезу" (Ф.Мюллер і Е.Геккель).

/Обговорення, опорні записи в зошит/

V. Узагальнення та систематизація знань.

Завдання «Визначте шлях біологічного прогресу»

Виникнення фотосинтезу
Диференціація тіла рослин на стебло, листки, корінь
Розвиток повзучого стебла у суниці
Виникнення статевого процесу
Поява квітки у покритонасінних
Втрата листків і перетворення їх на колючки (у кактуса)
Утворення плоду у покритонасінних
Втрата коренів і листків у повитиці
Поява насіння у голонасінних
Поява виткого стебла у винограду і плюща
Розвиток крилець і волосків на плодах клена і кульбаби
Утворення гачків на плодах лопуха і череди
Поява соковитої м’якоті у плодах горобини і малини
Втрата розвиненої кореневої системи і судин у ряски
Втрата тичинок і маточок в крайових квітках соняшника

Домашнє завдання:
опрацювати матеріал § 42, повторити §
оформити опорний конспект в зошит «Правила макроеволюції» (ст. 250) (правило необоротності еволюції, прогресивної спеціалізації, походження від неспеціалізованих предків)
підготувати повідомлення «Теорії походження життя на планеті Земля»
розвязати варіант ДПА №

 Підсумок уроку


Генетика статі.  Успадкування, зчеплене зі статтю

Мета: ознайомити учнів із явищем зчепленого успадкування, його цитологічними основами, сформувати уявлення про успадкування, зчеплене зі статтю та його особливостями; розвивати вміння аналізувати і робити висновки, застосовувати на практиці набуті знання (при розв’язуванні генетичних задач); виховувати розуміння важливості генетичних досліджень для практичної діяльності людства
 Обладнання та матеріали: схеми – опори  «Генетика статі», «Типи хромосомного визначення статі»,  картки із задачами до теми, роздатковий матеріал для учнів «Типи хромосомного визначення статті»
Основні поняття і терміни: аутосоми, гетерохромосоми, успадкування зчеплене зі статтю
Тип уроку: комбінований

І. Організаційний момент
Девіз уроку : «Будь терплячим і наполегливим, тоді успіх прийде неодмінно!».
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Тестова самостійна робота (за картками)
2. Розв’яжіть задачу
А) визначте кількість груп зчеплення в особини, яка має 88 хромосом в соматичній клітині (44); у людини? (23), у дрозофіли? (4)
Б) № 4 ст 62 підручника (Д/З – учень біля дошки)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
   Як визначається стать дорослого організму під час його онтогенезу – одна з цікавих проблем біології. Вивчаючи та порівнюючи утворення статевих клітин і хромосомні набори самців та самок, вчені встановили, що у багатьох випадках визначення статі залежить від хромосомного набору. На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо механізми хромосомного визначення статі та в яких випадках відбувається успадкування, зчеплене зі статтю.
 Проблема – чому не буває черепахового забарвлення у  котів, а є тільки у кішок? Зясуємо це сьогодні!

ІV. Вивчення нового матеріалу.
1.                  Хромосомне визначення статі.
   Статева відмінність особин  спостерігається здебільшого у тварин. Тривалий час вчені не могли з’ясувати причини появи чоловічої та жіночої статі. Наукове визначення цьому явищу дала хромосомна теорія визначення статі.
Стать – це сукупність морфологічних, фізіологічних, біохімічних та інших ознак організму, які забезпечують відтворення собі подібного        
  Співвідношення статей у різностатевих організмів приблизно 1:1. Це співвідношення пов’язане з процесами утворення гамет та їх заплідненням.
 Ви знаєте , що існують хромосоми двох видів :
-                     Аутосоми хромосоми однакові у обох статей.
-                     Гетерохромосоми або статеві – хромосоми, за якими відрізняються чоловіча та жіноча стать.
  У людини існує 46 хромосом ( 23 пари ), з них  22 пари – аутосоми та 1 пара статевих хромосом.
  У мухи дрозофіли – 8 хромосом  (4 пари) – з пари – аутосоми, 1 пара - статеві
Статеві хромосоми позначаються Х та Y.

(демонстрація опори, запис  в зошит)

Типи хромосомного визначення статі – робота з роздатковим матеріалом

Існує  5 типів хромосомного визначення статі.
-                     1 тип : ♀   ХХ, ♂   ХУ. Характерний  для ссавців, в тому числі і для людини, деяких червів, ракоподібних, більшості комах, земноводних, деяких риб ( слайд 7).
-                     2 тип : ХУ, ♂ ХХ. Характерний для птахів плазунів, деяких земноводних, лускокрилих та риб .
-                     3 тип : ХУ, ♂ ХО Нуль позначає відсутність хромосом. Зустрічається в деяких комах – рівнокрилих
-                     4 тип : ХО,  ♂ ХУ. Зустрічається у деяких комах – цикад .
-                     5 тип : гаплоїдно - диплоїдний - ♀ 2n, ♂n. Характерний для бджіл та мурашок – самці розвиваються із незапліднених гаплоїдних яйцеклітин, самки – із запліднених диплоїдних яйцеклітин

2.                  Успадкування, зчеплене зі статтю  - робота з матеріалом підручника, ст. 63; дати відповідь на запитання:
- Яке  успадкування називають зчепленим зі статтю? (Успадкування, зчеплене зі статтю – це успадкування ознак, гени яких знаходяться в Х - та Y-хромосомах. Ознаки, зчеплені з Х – хромосомою, передаються від матері донькам та синам, а від батька – лише донькам. Якщо ознака зчеплена з Y-хромосомою, то вона передається тільки від батька і тільки синам)
- Чому виникають спадкові хвороби чоловіків? (1- на У-хромосомі є гени, властиві лише чоловікам – ген чоловічої статі, ген оволосіння вушної раковини, розвиток перетинки між пальцями ніг; 2 - рецесивні гени зчеплені з Х- хромосомою не мають «під страховки» - з другої Х- хромосоми – вони мають фенотиповий прояв –приклад - дальтонізм (нездатність розпізнавати деякі кольори) визначається рецесивною алеллю, розташованою в X- і відсутньою в Y-хромосомі. Тому чоловік, який має цю алель, хворіє на дальтонізм. У жінок це захворювання виявляється лише в особин, гомозиготних за рецесивною алеллю; гетерозиготні жінки фенотипно здорові, хоча і є носіями цієї алелі. Так само успадковується і гемофілія (нездатність крові зсідатися, внаслідок чого людина може загинути навіть за незначних ушкоджень кровоносних судин). Як правило, рецесивна алель, яка зумовлює це захворювання, передається з покоління в покоління гетерозиготними жінками-носіями, оскільки гомозиготні за цією алеллю жінки хворіють на гемофілію і не доживають до репродуктивного віку)


   Повернемось до проблеми із кішками і котами!
  У кішок зчеплено зі статтю успадковуються певні види забарвлення шерсті. Відомо, що коти майже ніколи не мають черепахового забарвлення (руді та чорні плями на білому тлі) (демонстрація малюнку забарвлення котів): вони бувають або з темними плямами, або рудими.
  Це пояснюється тим, що алельні гени, які зумовлюють руде або чорне забарвлення шерсті, розташовані лише в Х-хромосомі. Жодна з алелей не домінує над іншою. Тому кішки, гетерозиготні за цим геном, мають черепахове забарвлення шерсті, на відміну від котів, у яких Y-хромосома його позбавлена.
(демонстрація схеми)
   У людини зчеплено зі статтю успадковується майже 150 ознак, зокрема деякі захворювання (дальтонізм, гемофілія тощо).
-                       Х – хромосома – пов’язана з більш, ніж 300 хвороб ( дальтонізм. Аутизм, гемофілія, розумовий розвиток, м’язова дистрофія); може впливати на чоловіків, бо вони не мають іншої Х – хромосоми, щоб компенсувати помилку
-                     Y- хромосома менша за розміром, ніж Х – хромосома, має меншу кількість генів. Відомо лише декілька ознак, гени яких знаходяться в Y- хромосомі


V. Закріплення нових знань.
Розв’язування задач.
Задача 1. Дочка гемофіліка виходить заміж за сина іншого гемофіліка, причому наречений і наречена не хворіють на гемофілію. Яка ймовірність народження хворих дочок та синів ? ( Ген гемофілії зчеплений з Х – хромосомою  і є рецесивною ознакою)

№2 Батько дівчини хворий на гемофілію, мати – здорова (в її роду ніхто не хворів). Дівчина виходить заміж за здорового хлопця. Що можна сказати про майбутнє їхніх дітей?
  
 Підведення підсумків уроку: оцінка діяльності учнів на уроці та виставлення оцінок.

V. Домашнє завдання :
- опрацювати матеріал  підручника  - §12
- підготуватись до узагальнення матеріалу теми (повт § 5 -11)
Рівневі завдання: 
- учням із СР  і ДР навч.  досягеннь – розв’язати задачі №2, 4 ст 69 підручника
- учням із  ВР навч. досягнень - розв’язати  задачі   ст. 70 (із *)